Apple er størst
Det er selvfølgelig verdt å merke seg at dette er Netcoms tall, og mobiler solgt uten abonnement eller mobiler bundet til andre operatører ikke er tatt med i tellingen. Dermed er det ikke sikkert at denne oversikten er representativ for resten av salgstallene i Norge.
Listen over de mest solgte merkene fra mars til og med august 2011 er likevel som følger:
- Apple (33 %)
- HTC (19 %)
- Sony Ericsson (14 %)
- Samsung (12 %)
- Nokia (9 %)
- ZTE (7 %)
- LG (6 %)
Det har skjedd mye på bare ett år. Den tidligere kongen av smartmobiler, Nokia, må se seg nødt til å gi fra seg tronen til et selskap som bare har én telefon på markedet. Samtidlig faller Blackberry-produsenten Research in Motion ned fra en andreplass til en fjerdeplass.
Apple på topp
Det er analyseselskapet IDC som kommer med de ferske salgstallene fra andre kvartal i 2011. De kan fortelle at Apple nå har sikret seg en markedsandel på hele 19,1 prosent - dette med kun én telefon på markedet. De solgte hele 20,3 millioner telefoner, en vekst på 141,7 prosent sammenliknet med samme kvartal i 2010. I fjor solgte selskapet kun 8,4 millioner telefoner, og hadde en markedsandel på 13 prosent.
Selv med disse imponerende tallene er det likevel Samsung som ansees som den store vinneren. Det sør-koreanske selskapet så nesten en femdobling av salget i forhold til året før, og endte opp med hele 17,3 millioner enheter sendt ut iløpet av det andre kvartalet i år. Det gjør at de tar andreplassen med 16,2 prosent, kun slått av Apple.
Bare nedgang for ett selskap
Et selskap det derimot ikke gikk så bra med, var Nokia. Det finske selskapet var det eneste som sendte ut færre telefoner i 2011 enn i 2010, og så en nedgang på 30,4 prosent - fra 25 millioner telefoner i fjor til 16,7 millioner i år. I fjor dominerte de markedet med en markedsandel på 37,3 prosent, men har nå falt ned til 15,7 prosent i årets andre kvartal.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar